Watermelon W E ♡ B O O K S - "Det betyder att han även hämtar saker från mardrömmarna." Watermelon
TITEL: Drömtjuvarna (eng. the Dream Thieves)
FÖRFATTARE: Maggie Stiefvater
SERIE: Kretsen #2

SUMMERING
Gränsen mellan mardröm och verklighet håller på att suddas ut för Ronan. Han är en Greywaren, den Greywaren. Det betyder att Ronan kan ta med sig saker från sina drömmar. Häftiga saker, fantasisaker. Men mardrömmar är något som Ronan har gått om. De är hemska, hemskare än de flestas skulle jag tro. Det betyder att han även, ofrivilligt såklart, hämtar saker från mardrömmarna. 

FUNDERING
En kort liten recension. Men det är en svår bok att recensera. Det är så många parallellhandlingar så att man inte riktigt vet vad man ska berätta om. 
     Ännu en bok från Stiefvater alltså. Jag älskar hur hon skriver och hur hon målar upp allting. Man ser miljön framför sig, klart och tydligt. Karaktärerna lider och gläds man med. Men just den här boken tycker jag inte riktigt var en fullträff från hennes sida. Jag menar språket är perfekt men storyn är väldigt förvirrande. Även första boken är överhuvudtaget ganska "komplicerad". Men där fanns det ändå en grundhandling, att hitta Glendower. Men i Drömtjuvarna kastades allting om och det handlade helt plötsligt om något annat, nämligen Greywaren. Och sen massvis med parallellhandlingar bredvid det. Alla karaktärer har sina egna små eller stora problem som de måste lösa.
     Men boken är en njutning att läsa om man bortser från storyn. Jag älskar karaktärerna som är så unika. Mina två favoriter är Gansey (självklart) och Den grå mannen. Gansey är så otroligt charmig och jag älskar verkligen hans dialoger med andra karaktärer, särskilt Blue. Och sen är det ju Den grå mannen. Jag älskar att läsa ur hans perspektiv och hur han ser på världen. Han är så otroligt kallblodig och man tror att han kommer vara den här stora skurken. Men sedan en bit in i boken så visar han upp en annan sida, en skörare sida, rädsla och kärlek. Han är den här karaktären som man inte riktigt vet om han är ond eller god, vilket gör boken mycket mer intressant.
Bokrecension, Drömtjuvarna,

Kommentera

Publiceras ej
LÄSER JUST NU City of Heavenly Fire - Cassandra Clare