Watermelon W E ♡ B O O K S - 1800-tal, London & Shadowhunters Watermelon
TITEL: Clockwork Angel
FÖRFATTARE: Cassandra Clare
SERIE: the Infernal Devices #1

SUMMERING
1800-talets London är en besvikelse för Tessa Gray. Från båtdäcket ser den regninga staden ut att vara i gråskala. Brodern, hans som uppmanat Tessa att lämna det soliga New York, syns inte till i hamnen där han lovat att välkomna henne. Istället är det två kvinnor med udda utseende som väntar på henne. De vet hennes namn och säger sig vara representanter för brodern, som visar sig vara väldigt upptagen med jobb.
     Det är det första tecknet på att Tessa syn på världen, och sig själv, inte är helt komplett och snart ska komma att förändras. Beslutet att resa över havet får många följder. Tessa kan inte längre med säkerhet säga vilka sagor, framför allt skräckhistorier, som är sanna eller inte. Londons gator visar sig rymma mer än bara människor och djur, och ju längre in i de dunkla gränderna hon vandrar, desto mer tvivel får hon. Är den familj hon älskar verkligen vad den verkar vara? Vilka är de två bästa vännerna som är så djupt indragana i stadens mörka sida, där skräckhistorierna blir verklighet? Och varför känner hon sig så dragen till de?
     Tillslut förvandlas den säkraste faktan hos Tessa till inget mer än en hypotes; hennes egen mänsklighet.
FUNDERING
För det första älskar jag böcker som utspelar sig förr i tiden, särskilt 1600-tal till 1800-tal; de storslagna klänningarna, det vackra språket och de fina byggnaderna. För det andra är London min favoritstad. Jag menar vem kan mostå de smala gatorna som omges av gammalmodiga hus, små caféer och massor av affärer, museer och bibliotek? För det tredje avgudar jag Cassandra Clares värld som hon har byggt upp, med Shadowhunters, varulvar, demoner, älvor och trollkarlar. 
     Clockwork Angel är alltså första delen i serien Infernal Devices som är en sorts prequel-serie till the Mortal Instruments. För mig som har läst klart hela den serien var det förstås roligt att återigen få träda in i Shadowhunter-världen. Många kända namn från de tidigare böckerna fick mig att le när jag stötte på dem, bland annat Magnus Bane, Camille och tidigare generationer av familjen Lightwood.
     Samtidigt är det svårt att få en prequel att bli till sin egen, och inte bara just en prequel. Det är lätt att boken blir för lik och knyter an för mycket till den ursprungliga serien. Så var lite fallet med Clockwork Angel. Jag tänker främst på Will och Jem, och Jace och Alec. Två bästa vän-par, men från varsin serie. Will och Jace liknar dessutom varandra i karaktärsdragen. Det tråkiga är att respektive kvinnliga huvudperson från de båda serierna, båda känner sig dragna till den här karaktären; stöddig, våghalsig och självsäker. 
     Med en dödande plot twist och ett möjligt ljust slut, är jag ändå hoppfull och exalterad över nästa bok i the Infernal Devices.

2 kommentarer

A.R.Yngve

20 Apr 2016 10:21

Hej!
Får jag ge dig ett boktips till din blogg?

I mars har min episka romantrilogi DARC AGES utkommit på svenska, med titeln "Darc Ages - De mörka tidevarven" (se förlagets pressrelease på http://www.welaforlag.se/#darc).

Webbsajten Catahya gav betyget 4 av 5 till första delen av trilogin:
http://catahya.net/litteratur/uppvaknandet/

(Jag ville skicka det här tipset som epost, men jag hittade inte din epostadress.)

Med vänlig hälsning
A.R.Yngve


Svar: Tack för tipset! Det ska jag titta på.
Bokslukare

Anonym

23 Apr 2016 23:53

Låter som en spännande bok!

Kommentera

Publiceras ej
LÄSER JUST NU City of Heavenly Fire - Cassandra Clare